Bettfysiologi

Specialiteten bettfysiologi karaktäriseras av utredning och behandling av patienter med smärta och funktionsstörningar inom käksystemet och angränsande organsystem, och särskild uppmärksamhet på sambandet mellan allmänsjukdomar och funktionsstörningar inom käksystemet.
Kompetensområdet omfattar:

• Fördjupade kunskaper om käksystemets normala strukturer och funktioner.
  • Diagnostik av funktionsstörningar och smärttillstånd i käksystemet.
  • Utredning av patienter med ansiktssmärta.
  • Utredning av patienter med huvudvärk.
  • Fördjupade kunskaper om allmänsjukdomar och beteenden som kan engagera och manifestera sig i käksystemet.
  • Behandlingar som syftar till beteendeförändring, rehabilitering, bettstabilisering, smärtlindring och smärthantering.
  • Samverkan med andra specialiteter och professioner inom tandvård såväl som hälso- och sjukvårdens organisationer är viktigt för kompetensområdet.

Vi erbjuder utredning och behandling av olika former av funktionsstörningar i käksystemet samt av ansiktssmärta. Ibland är dessa symptom kombinerat med nack-/axelsmärta eller öronsymptom. En vanlig orsak till besvären är muskelspänning som behandlas med olika former av avlastning och med instruktion och stöd till förändring av belastande vanor.

Vi erbjuder även behandling av snarkning med anti-apné skena. Behandlingen kan i vissa fall göras på sjukvårdstaxa om sömnregistrering visar omfattande andningsuppehåll och dålig syresättning. Frågor om ocklusion, bettläge och betthöjd är välkomna, liksom terapiplanering vid bettrekonstruktioner. För personer som har intyg om N- eller F-tandvård gäller sjukvårdstaxa även vid vår klinik.

Christina Mejersjö

Lämna ett meddelande